Світова література 6 клас

ВІДДІЛ ОСВІТИ КУПЯНСЬКОЇ  МІСЬКОЇ РАДИ

КУП’ЯНСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ № 4

ІМЕНІ ГЕРОЯ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ М.Ф.ХІМУШИНА

КУПЯНСЬКОЇ  МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

О.М.ТОНКОНОГ

 

СВІТОВА   ЛІТЕРАТУРА

6 КЛАС

 

РОЗВИВАЛЬНИЙ    РОБОЧИЙ   ЗОШИТ

 

 

________________________________________________

 

_______________________________________________

 

_______________________________________________

 

_______________________________________________

 

 

 

Куп’янськ

2012

 

                                                                

Картинка 1 из 293       

                                                                  І знову в мандри запрошують книги…

                                                            В далекі часи, в дивовижні країни.

                                                          Відкриються вам таємниці великі,

                                                             Знайдете ви справді безцінні перлини

 

 

ТЕМА: „ВСТУП. МІФ І ЛІТЕРАТУРА”

1. Вступ.

            Не заблукати у безмежному світі світової літератури вам допоможуть провідники.

            Мужній Прометей освічуватиме дорогу, коли ви йтимете стежками міфів. Таємнича пані Алегорія подарує зустріч з байкою. Шлях до скарбниці одвічних чеснот вам підкаже щедрий на добрі справи Дух Теперішнього Різдва. Подолати численні перешкоди на островах життєвих випробувань допоможе п’ятнадцятирічний капітан Дік Сенд. А з Маленьким принцом ви побуваєте у космосі людської душі.

           Художня література  - це вид мистецтва, яке відображає життя за допомогою слова.

1. Мандруючи світом літератури у 5 класі ви побували у багатьох країнах. Назвіть ці книжки і пригадайте, що цікавого ви дізналися з них про життя людей в різних країнах земної кулі.

В Америці:________________________________________________________  ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

В Японії __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

У Франції _________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У Данії ___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

У Німеччині _______________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

В Індії ____________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

У Швеції __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

У Росії ___________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

В Англії __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Складіть схему « Все флаги будут в гости к нам…»

 

 

3. Оригінал - це____________________________________________________

__________________________________________________________________  Переклад -  це _____________________________________________________

__________________________________________________________________

 

4. Що спільного мають духовні та моральні цінності різних народів світу?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Розгадайте кроссворд «Літературний»

1) Автор книги «Мауглі»

2) Хто написав поему «Руслан  і Людмила»?

3) Письменник, що створив «Пригодии Тома Сойєра»

4) Автор казки «Попелюшка»

5) Хто написав казку «Снігова королева»?

6) Драматург, що створив п’єсу  «Дванадцять місяців»?

7) Автор поезії «Есть в осени первоначальной…»

8) Поет, що написав вірш «Чесна бідність»

9) Автор хоку

10)Вид мистецтва, у якому художній образ створюється за допомогою слова

 

 

  6. Виберіть речення, яке вам хотілося б розгорнути в невеличку розповідь про твір, прочитаний у 5 класі.

           Ця казка подарувала мені незабутні зустрічі з….

          Ці поетичні рядки захопили мене, бо….

          Ця повість вразила мене тим, що….

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

      7.  Підготуйте усно презентацію улюбленої книги за планом.

                                             План виступу

1. Назва книги

2. Автор та відомості про нього

3. Історія створення книги

4. Фабула твору ( можливий стислий переказ окремого, улюбленого епізоду)

5. Чим сподобалась книга?

6. Чому порадив би прочитати її іншим?

                                                                                

                   ( можна представити виступ у вигляді рекламного ролику, написати у віршованій формі тощо)

 

2. Міфи різних народів про виникнення світу.

           Міф і література. Біблійні історії про створення світу і людей

                                                                                                                

1. Міфи – це _______________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Міфологія – це ___________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Назвіть відомі вам види міфів ______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Назвіть головні ознаки міфу________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Що означає слово «біблія»? ________________________________________

6. З яких частин складається Книга Книг _______________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Як називаються міфи про створення світу? ___________________________

__________________________________________________________________

8. Як називаються міфи про виникнення людей? _________________________

__________________________________________________________________

9. Яку назву мають міфи про кінець світу? _____________________________

__________________________________________________________________

10. За біблійними переказами, Бог протягом тижня створював світ. Пригадайте, у якій послідовності це відбувалося.

Понеділок _________________________________________________________

Вівторок___________________________________________________________

Середа____________________________________________________________Четвер____________________________________________________________

П’ятниця  _________________________________________________________

Суббота___________________________________________________________

Неділя ____________________________________________________________

 

11. Чому, на вашу думку, Бог наклав заборону на плоди «дерева пізнання добра і зла»?_______________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                                     Це цікаво!        

Ім’я  Адам означає  перший, а Єва – у Біблії – дружина Адама, створена Богом із Адамового ребра, - перша жінка і прамати  роду людського. 

                                             

12. Дайте тлумачення крилатих висловів

      !!! Крилатий вислів – поширені в мові короткі цитати из літературних джерел, образні вислови, висловлювання історичних осіб, імена міфологічних та літературних персонажів, що стали загальними назвами.

Вигнання з раю ____________________________________________________

__________________________________________________________________

У поті чола _______________________________________________________

Дерево пізнання добра і зла__________________________________________

__________________________________________________________________

Змій-спокусник ____________________________________________________

Спочити від трудів ________________________________________________

 

 

 13. Дайте тлумачення біблійним афоризмам.

Всесвітній потоп __________________________________________________

Ноєв ковчег _______________________________________________________

Усякої тварі по парі ________________________________________________

 

                                                     Це цікаво!        

У ІІ тис. до н.е. Вавилон ( аккадське – Бабілу, що означає «Ворота Бога») став культурним центром стародавнього світу.

    

14. Розгадайте кросворд.

        Вчені стверджують, що назва міста Вавилон походить від єврейського дієслова « balal”. З’ясуйте  значення цього слова, розгадавши кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)  Хто спокусив перших людей покуштувати плодів з дерева пізнання добра і зла?

2) Чим вавилонські будівельники замінювали цемент?

3) Яка книга розповілі про Вавилонське стовпотворіння?

4) Висока вузька споруда, що будується окремо або як складова частина фортеці, палацу.

5) Який  основний матеріал вавилоняни використовували  для будівництва вежі?

6) Що допомагає людям спілкуватися?

7) Що спонукало людей будувати вежу?

8) Назва річки, що протікала неподалік місця будівництва  Вавилонської вежі.

9) Що або кого зробив Бог із землі?

 

15. Про які якості, властиві людям, спонукає замислитися біблійний міф про вавилонське стовпотворіння?_________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3. Давньоєгипетські міфи

                                                                      

                                                   Картинка 1 из 6

 

1. Назвіть головні ознаки давньоєгипетських міфів ______________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Словникова робота.

        Хто цей герой?

Нун ______________________________________________________________

Атум______________________________________________________________

Шу_______________________________________________________________

Тефнут____________________________________________________________

Геб _______________________________________________________________

Нут _______________________________________________________________

Ра ________________________________________________________________

3. Знайдіть спільне у розповідях про походження людей у біблійних оповіданнях та єгипетських міфах

            За Біблією

  За єгипетськими міфами

 

 

 

 

 

 

4. Міфологія Давньої Індії та Давнього Китаю про створення світу.

 

                                                                                                             

1. Словникова робота

           Хто вони такі?

Паньгу ____________________________________________________________

Нюйва____________________________________________________________

Брахма ____________________________________________________________

Варуна ____________________________________________________________

Асури ____________________________________________________________

Адіті _____________________________________________________________

Вівасват ___________________________________________________________

Вішну ____________________________________________________________

Яма ______________________________________________________________

Ману _____________________________________________________________

 

2. Знайдіть різницю між появою людини у Біблії та давньокитайському міфі.

          За Біблією

         За міфом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Згадайте давньокитайський міф. З’єднайте  стрілками.    

              Жовтий Патріарх                                      повелитель води

              Червоний Патріарх                                   повелитель металів

              Темний Патріарх                                      володар землі

              Деревний Патріарх                                   повелитель вогню

              Мати Металів                                            володар дерева

 

5. Давньогрецькі міфи про створення світу

  Картинка 9 из 1055      1. Назвіть особливості давньогрецької міфології _________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Визначте основні цикли давньогрецьких міфів ________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Пригадайте, як виник світ за грецькою міфологією ( у правому стовпчику поставте цифри відповідно до послідовності їх створення)

Могутня та життєдайна богиня Землі Гея

 

Грайливе і могутнє Море

 

Сон Гіпнос

 

Блакитне і чисте небо Уран

 

Джерело життя – безмежний хаос

 

Поглинаюча безодня – Тартар

 

Північний вітер Борей

 

Кохання – Ерос

 

Всепоглинаючий час – Крон (Хронос)

 

 

4. Знайдіть відповідність. З’єднайте  стрілками.    

         Гея                                           дружина Кроноса

        Уран                                         одноокий

        Ефінія                                      дружина Зевса, богиня шлюбу

        Кронос                                    сторукий

        Рея                                           богиня помсти

        Аїд                                           титан, син Урана

       Посейдон                                 бог підземного царства

       Тіфон                                        богиня землі

       Гера                                          бог неба

       Циклоп                                     бог моря

       Гекатонхейр

 

5. Складіть словничок «Герої давньогрецьких міфів»

Кронос ____________________________________________________________

Феміда ____________________________________________________________

Атлант, Менетій, Прометей, Епіметей _________________________________

__________________________________________________________________

Афіна ____________________________________________________________

Гефест ___________________________________________________________

Океан ____________________________________________________________

Іо ________________________________________________________________

Аргус _____________________________________________________________

Гермес ____________________________________________________________

Гера ______________________________________________________________

Мойри ____________________________________________________________

Фетіда ____________________________________________________________

Ахіллес ___________________________________________________________

 

6. Чим відрізняються давньогрецькі міфи про створення світу від інших міфів? ____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 7. Помуркуйте, чому давньогрецькі міфи називають «золотим фондом, що його в скарбниці своєї пам’яті  повинна зберігати кожна освічена людина»?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

6. Давньослов’янські  міфи про створення світу.

 

Картинка 4 из 158  1. Складіть словничок «Найголовніші боги давніх слов’ян”

Хорс _____________________________________________________________

Ярило ____________________________________________________________

Перун ____________________________________________________________

Купало ___________________________________________________________

Лад ______________________________________________________________

Даждьбог _________________________________________________________

Сонце-Бог ________________________________________________________

Лада _____________________________________________________________

Рід _______________________________________________________________

Сварог ____________________________________________________________

Мокош ____________________________________________________________

Велес _____________________________________________________________

Марена ___________________________________________________________

     

         2. Знайдіть спільне у зображенні потопу в текстах Біблії і давньослов’янського міфу.

    За Біблією

                За міфом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  Поясніть, чому Матері-Сирій-Землі належало найпочесніше місце у слов’янській  міфології ______________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Чи можна вважати, що з пробудженням Матері-Землі в природі настала ера гармонії і щастя?  Підтвердіть свою відповідь цитатами з міфу ____________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Розгадайте кросворд

       У виділеному рядку прочитайте давню назву Дніпра

                         

 

 

 

 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Водяні божества

2) Бог худоби, чередників, музик

3) Богиня води

4) Бог неба, ковальства, шлюбу

5) Бог родючості, врожайності, добробуту

6) Бог вітрів

7) Богиня добра і захисту від зла

8) Бог лічби у слов’ян

 

          7. Причини появи схожих елементів у міфах різних народів.

1. Складіть порівняльну таблицю «Характерні особливості міфу і казки»

           Казка

                       Міф

                                                     Спільні   риси

1.

2.

3.

4.

5.

                                                      Відмінні риси

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

 

2. Літературний диктант

      І варіант

1. Міф – це:

А) розповідь про казкових персонажів;

Б) зібрання творів;

В) розповідь про створення світу, богів, героїв.

 

2. З яких міфів цей уривок: «І сказав Бог: «Нехай буде світ». І настав світ. І бачить Бог, що воно добре…»?

А) з міфів давніх євреїв;

Б) з міфів давніх скандинавів;

В) з міфів індіанців Північної Америки.

 

3. Згідно зі Старим Заповітом спочатку бог створив:

А)світло;              б) людину;                в) небо й землю.

 

4. Бог добробуту, родючості, врожайності ( за давньослов’янською міфологією) – це:

А) Купайло;          б) Перун;                 в) Сварог.

 

5. Бог  Сонця ( за єгипетською міфологією) – це:

А) Геб;                   б) Нун;                     в) Ра.

 

6. З чого утворився світ за давньокитайським міфом?

А) з яйця;               б) з хаосу;               в) зі світового океану.

 

7. Коли розбилося яйце, усе легке й чисте піднялося догори й утворилося ( за давньокитайською міфологією):

А) небо;                  б) земля;                  в) вода.

 

8. Жіночий дух Нюйва виліпила першу людину ( за давньокитайською міфологією):

А) із землі;             б) із жовтої глини;   в) із піску.

 

9. З чого зробили чоловіка скандинавські боги?

А) із землі;            б) із глини;              в) із дерева.

 

10.Як звали всебатька, короля богів, великого воїна ( з міфів давніх скандинавів)?:

А) один;                б) Слейпнір;            в) Гордон

 

11. Де живуть давньогрецькі боги?

А) на горі Олімп;    б) на землі;           в) на  небі.

 

12. Жанр літератури, який виник з метою повчання, свідома вигадка – це:

А) пісня;                б) казка;                  в) міф.

 

ІІ варіант

1. Міфологія – це:

А) сукупність міфів певного народу;

Б) зібрання казок, пісень, переказів;

В) збірка друкованих текстів.

 

2. Як звали перших людей ( за Бібілією)?

А) Адам та Єва;

Б) Єлена та Менелай;

В) Лучезара та Світозар.

 

3. Згідно зі Старим Заповітом , розлучивши твердь із водою, Бог назвав твердь:

А) небом;              б) землею;                в) горами.

 

4. Бог весни, любові, розквіту природи ( за давньослов’янською міфологією) – це:

А) Ярило;          б) Сварог;                 в) Перун.

 

5. Батько Богів Стародавнього Єгипту – це:

А) Ра;                   б) Геб;                     в) Нун.

 

6. Як бог Паньгу вибрався на світ ( за давньокитайською міфологією)?

А) народився з хаосу;               б) розбив сокирою яйце;               в) виплив з океану.

 

7. Що робив Паньгу протягом свого життя ( за давньокитайською міфологією):

А) ходив по світу;                  б) підпирав небо;                  в) спав.

 

8. Першого льодяного велетня, якого створив дух, звали ( за міфами давніх скандинавів):

А) Імір;                               б) Слейпнір;                                в) Марсель.

 

9. Хто такий один ( за міфами давніх скандинавів)?

А) перша жива істота на землі;            б) кінь правителя нового світу;              в) король богів.

 

10.Сукупність богів того чи іншого народу називається:

А) парламентом;                б) пантеоном;            в) олімпом.

 

11. Що означає слово  «хаос» ?

А) безлад;                          б) темрява;                  в) пустеля.

 

12. В якому  жанрі літератури герої – міфічні істоти, пов’язані  з віруванням наших предків?

А) у міфах;                б) у казках;                  в) у піснях.

 

3. Виконай тестові завдання

1. Жахлива безодня, повна вічної пітьми – це:

А) Тартар                             б) Нюкта                                в) Океан

2. На п’ятий  день творення світу Бог створив:

А) живих істот у воді і повітрі;             б) сушу;       в) воду і повітря.

3. Згідно з давньокитайським міфом, патріарх, що був володарем землі, звався:

А) Червоним Патріархом;        б) Жовтим Патріархом;    в) Деревним Патріархом.

4. Згідно з давньоіндійським міфом, прародитель Брахма між Небом і Землею вмістив:

А) води;                              б) людину;                 в) повітряний простір.

5. Гора, яку давні греки вважали місцем перебування богів, - це:

А) Олімп;                           б) Парнас;                  в) Геліон.

6. Західний пестливий вітер, що несе багаті на дощ хмари, - це:

А) Борей;                           б) Нот;                       в) Зефір.

7. Священною твариною в Індіїі, символом плодючості та достатку є:

А) корова;                         б) слон;                     в) змія.

8) Найстарший з титанів, що хитрощами і підступністю відібрав владу у свого батька Урана, - це:

А) Нерей;                         б) Гермес;                  в) Кронос.

9) Батьком та матір’ю  морських богинь Океанід були:

А) титан Гіпперіон і Тейя;               б) титан Океан і Фетіда;     в) Уран – Небо та Земля.

10. Згідно з давньокитайським міфом, патріарх, що був повелителем вогню, звався:

А) Темним патріархом;        б) Жовтим Патріархом;      в) Червоним Патріархом.

11. Згідно з давньоіндійським міфом, прародитель Брахма виник із:

А) безмежного моря;          б) Золотого Яйця;        в) повітряного простору.

12. Небесні світила – Сонце, Місяць і зорі – Бог створив:

А) у перший день;               б) другого дня;                в) на четвертий день.

 

 

8. Міф про Прометея.

                             Картинка 19 из 34679

 

1. Випишіть із тексту міфу декілька фраз, що, на вашу думку, є ключовими для розуміння основної думки твору _________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Установіть правильну послідовність поданих пунктів плану до міфу, поставте відповідні номери.

         Життя людей за володарювання Кроноса і Зевса

         Конфлікт між Прометеєм і Зевсом

         Таємниця загибелі Зевса

         Історія родини Прометея

         Прометей навчає смертних

         Покарання титана

         Звільнення героя

 

3. Складіть схему «Чого Прометей навчив людей»

 

 

4. Якими ви уявляєте слуг Зевса Силу  і Владу? Доберіть епітети для їх характеристики ____________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Яким ви уявляєте Зевса? Доберіть епітети для його характеристики ______

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Продовж речення

Вогонь Прометея символізує _________________________________________

__________________________________________________________________

Образ Прометея є символом __________________________________________

__________________________________________________________________

Ім’я Прометея дослівно перекладається як ______________________________

 

7. Перелічить, що зробив Прометей для людей __________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8 Складіть порівняльну характеристику Прометея і Зевса _________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. «Хто вони»? З’єднайте  стрілками.

 

Суворі, безжальні, жорстокі, кремезні, наче витесані з каміння

 

Океаніди

Жалісливі, сповнені співчуття, гірко плачуть, «сльози заволокли прекрасні очі»

 

Гефест

Сивий, величний, шанує Прометея

 

Геракл

Примирилися із Зевсом і підкорилися йому. Величні, могутні, переконують Прометея скоритися Зевсові

 

Титани

Найдужчий з людей, могутній, як Бог. З жахом дивиться він на муки Прометея, і жаль охоплює його»

 

Гермес

Вона благає сина зглянутися на неї, адже так нестерпно страждає вона, бачачи муки сина

 

Океан

Грізний, неохоче береться за свій величезний молот

 

Феміда

 

10. Складіть словесний портрет одного з  богів міфу про Прометея за власним бажанням, використовуючи найбільш влучні епітети із запропонованих

Обличчя

Грубе, квадратне, кирпате, меленьке, м’ясисте , тверде, суворе, щелепасте, байдуже, нерухоме, скам’яніле,  холодне, безвольне, бридливе, владне, жовчне, озвіріле, розлючене, самовпевнене

Брови

Вигнуті, колючі, насуплені, розлогі, гнівні, напружені, тривожні, уперті

Вуста

Бліді, соковиті, повні, сухі, тремтливі, суворі, скривлені

Вуха

Великі, загострені, опущені, відстовбурчені

Голос

Басовитий, верескливий, виючий, громоподібний, задушливий, іржавий, рикаючий, злісний, зухвалий, істеричний, роздратований, сварливий, ядучий

очі

Банькаті, бігучі, витріщені, водянисті, порожні, скляні, стомлені

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11. Прометея названо «найблагороднішим серед смертних». Доберіть синоніми до слова благородний ______________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

12. Які вчинки героя свідчать про його благородство?____________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                                Теорія літератури

Синкан ( синквейн) – пятирядкова  строфа неримованого вірша.

       Правила написання синка ну такі:

1.Перший рядок має бути представлений іменником, що розкриває головну думку ( про що йдеться);

2. Другий рядок містить два прикметники, що характеризують цю головну думку;

3. Третій рядок – це три дієслова, які називають дії, пов’язані з головною думкою в межах теми;

4. Четвертий рядок – вислів з декількох слів, що розкриває авторське ставлення до теми;

5. Пятий рядок – особливе ставлення читача до теми.

 

                                                                             Зразок:

                                                   Оксана (М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

                                                                   Оксана

                                                    Красива, самовпевнена

                                                    Дивує, кохає, кокетує

                                             «Ще ніколи вона не була такою напрочуд гарною»

                                           Мені подобаються щирість та винахідливість героїні

 

13. Напишіть сенкан на одного з героїв міфу про Прометея

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

14. Напишіть власний міф про те, як на Землі з’явилося  Добро і Зло, або про те, як з’явилася  квітка незабудка______________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

9. Міфи про Геракла.

 Картинка 2 из 98856

                                                                                        Картинка 5 из 98856

 

1. Складіть словничок «Герої давньогрецьких міфів»

Зевс ( Юпітер) _____________________________________________________

Гера (Юнона) ______________________________________________________

Посейдон ( Нептуп) _________________________________________________

Деметра ( Керера) __________________________________________________

Арес ( Марс) _______________________________________________________

Афродіта ( Венера) _________________________________________________

Артеміда ( Діана) ___________________________________________________

Аполлон __________________________________________________________

Еврисфей _________________________________________________________

Єхидна ___________________________________________________________

Копрій ___________________________________________________________

Еліда _____________________________________________________________

Еос _______________________________________________________________

Авгій _____________________________________________________________

 

2. Що означає ім’я  Геракл? __________________________________________

3. Поясніть вислови з міфів про Геракла

«Понурив важке чоло» ______________________________________________

«Цар пополотнів» __________________________________________________

4. Які подвиги уславили Геракла? Заповніть подану схему.

 

1

 

 

 

 

 

  Подвиги

   Геракла

7

2

 

8

3

 

9

4

 

10

5

 

11

6

 

12

 

5. Яким постав у вашій уяві Геракл? Опишіть зовнішність героя, додаючи власні подробиці____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. На честь кого були засновані Олімпійські ігри? Де проходили перші ігри, а де – останні? ______________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Поясніть крилатий вислів «авгієві стайні». Складіть декілька речень із цим висловом __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Визначте риси характеру, що властиві Гераклу? В якому міфі найповніше проявилася певна риса характеру?

 

                                               Геракл  - риси характеру

 

 

 

9. Який з подвигів Геракла був найважчим? Чому? ______________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Виконай тестові завдання

1. Коли Геракл приніс убитого ним лева в Мікени, цар Еврісфей:

А) щиро подякував йому;          б) зблід від страху;          в) неабияк зрадів.

2. Золоторога керінейська лань була послана на покару людям:

А) богинею рослинного і тваринного світу Артемідою;       б) верховним богом Зевсом;       в) богинею війни Афіною.

3. Після перемоги над царем Авгієм Геракл приніс жертви богам і запровадив:

А) олімпійські ігри;      б) немейські ігри;        в) щорічне свято у цей день.

4. На честь перемоги над левом Геракл запровадив:

А) немейські ігри;          б) спортивні змагання у стрільбі з лука;         

в) олімпійські ігри.

5. Перемогти потворну гідру Гераклові допоміг:

А) бог Зевс;             б) друг Іолай;                         в) кентавр Хірон.

6. Згідно з домовленістю, Геракл повинен був очистити стайні царя Авгія за:

А) один день;          б) три дні;                 в) тиждень

7. Пес Кентавр у підземному царстві темряви був:

А) провідником душ померлих;           б) охоронцем;          в) володарем царства.

8. Таємницю шляху до садів Гесперід Гераклові відкрив:

А) велетень Антей;                      б) покровитель мореплавців Нерей;

В) цар Мікен Еврісфей.

 

11. «Хто він?». З’єднайте стрілками.

Цар, стайні якого не чистили багато років

 

Геомес

Боягузливий, гордовитий, пихатий цар Мікен

Нерей

Вірний друг Геракла, що допоміг йому перемогти лернейську гідру

Іолай

Наймудріший з кентаврів, що замість Прометея добровільно зійшов у царство Аїда

Еврісфей

Морський бог, покровитель мореплавців

Авгіт

Вісник богів, провідник душ, померлих у царстві Аїда

Хірон

 

 

 

12. «Хто вона?». З’єднайте стрілками.

Потвора з тілом змії і дев’ятьма головами

 

Артеміда

Улюблена донька Зевса, що була супутницею Геракла в царстві Аїда

гідра

Богиня рослинного і тваринного світу, покровителька мистецтва, якій належала керінейська лань

гея

Бажаючи згубити ненависного їй Геракла, ця богиня набула подоби амазонки

гера

Дружина царя Аїда

афіна

Ця богиня виростила золоте дерево із золотими яблуками

Персефона

 

13. Доведіть прикладами з міфів, що одна зрис Геракла – витривалість ______

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

14. Доведіть прикладами з міфів, що Геракл – людина, яка не порушує обіцянок, дотримує свого слова ______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

15. Охарактеризуйте Геракла та Еврісфея епітетами – антонімами

              Геракл

             Еврісфей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16. Вигадайте від імені Еврісфея завдання для наступного подвигу Геракла. Пофантазуйте, кого і як він би переміг цього разу________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

17. Літературний диктант

      І варіант

1. Як звали матір Прометея?

А) Афродіта;

Б) Деметра;

В) Феміда.

 

2. Чому Прометей вирішив допомогти людям?

А) зажадав здобути славу;

Б) хотів мати спільників у боротьбі із Зевсом;

В) уболівав за долю смертних.

 

3. Хто гострими пазурами розривав тіло Прометея та дзьобав йому печінку?

А) ворон;              б) орел;                в) сокіл.

 

4. Як звали богиню, від якої міг народитися син, який здолав би Зевса?

А) Фетіда ;          б) Гера;                 в) Метида.

 

5. Кому був змушений коритися, служити Геракл?

А) Еврисфею;                   б) Прометею;                     в) Аполлону.

 

6. Чудовисько з тілом змії і дев’ятьма  головами дракона звалося:

А) Єхидна;               б) лернейська гідра;               в) фівська змія.

 

7. Хто допоміг Гераклу перемогти стімфалійських птахів?

А) Афіна;                  б) Афродіта;                  в) Гера.

 

8. За домовленістю, якщо Геракл очистить стайні за один день, Авгій віддасть:

А) півцарства;             б) десяту частину табунів;   в) дочку в наречені.

 

9. Звідки велетень Антей брав нові сили?

А) став сильнішим, чим дужче його били;            б) дихав повітрям, насиченим силою;              в) торкався матері-землі.

 

10.Вартового пса царства мертвих, який мав три голови на одній шиї, звали:

А) Кербер;                б) Пушок;            в) Гіфон

 

11. Скільки часу гнався Геракл за керинейською ланню?

А) тиждень;    б) місяць;           в) рік.

 

12. Про кого ці рядки: «Він співав так, що зачаровував навіть диких звірів, а дерева і скелі підступали ближче послухати той спів»

А) Орфей;                б) Гефест;                  в) Арей.

 

ІІ варіант

1. Як покарав Зевс титана Атланта?

А) наказав випити море;

Б) примусив рубати скелю;

В) звелів тримати небесне склепіння.

 

2. Хто допоміг Прометею пробратись у Зевсів палац, щоб подарувати людям вогонь?

А) Феміда;

Б) Афіна Паллада;

В) Артеміда.

 

3. Дівчину, перетворену на сніжно-білу телицю, з роду якої народиться герой і визволить Прометея з кайданів, звати:

А) Іо;              б) Артеміда;                в) Іпполіта.

 

4. Чому Прометей розкрив таємницю Зевсові?

А) не витримав мук і тортур;          б) вирішив будь-що здобути волю;                 в) зглянувся на сльози матері.

 

5. Ім’я Геракл означає :

А) уславлений Герою;                   б) прославлений силою;                   

 в) прославлений розумом.

 

6. Чому немейський лев не боявся будь-якої зброї?

А) знав закляття;               б) мав міцну шкуру;               в) був безстрашним.

 

7. Хто допомагав Гераклові подолати Лернейську гідру?

А) небіж Іолай;                  б) герой Ахілл;                  в) цар Еврисфей.

 

8. Як зміг Геракл очистити Авгієві стайні за один день?

А) найняв робітників;                               б) спрямував у стайні води річок;                                в) вигадав робота-очисника.

 

9. Що зробила Афіна Паллада з яблуками Гесперид?

А) з’їла їх;            б) повернула;              в) залишила собі.

 

10.Геракл прибув до країни амазонок з метою:

А) добути пояс Іпполіти;                б) позмагатися з амазонками;     

     в) викрасти найкращу амазонку.

 

11. Як Геракл здолав пса Кербера ?

А) ледь не задушив;                          б) поранив стрілою;               

  в) проткнув списом.

 

12. Як загинув  мужній воїн Ахілл?

А) Стріла влучила в п’яту  герою;                б) троянський воън вбив його мечем;                  в) спустився у царство мертвих і не зміг повернутися.

 

10. Улюблені міфи Давньої Греції.

                                    Картинка 2 из 11952

 

1. Поміркуйте, про які загальнолюдські цінності йдеться у прочитаних вами міфах. Заповніть схему.

2. Напишіть листа улюбленому міфологічному герою ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Спробуйте презентувати улюбленого героя міфів _____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

                                            Теорія літератури

Презентація – це урочистий публічний виступ, метою якого є поінформувати, переконати або розважити якусь аудиторію.

        Презентація має такі складові:

1. Вступ ( про що піде мова і чому)

2. Основна частина ( чим цікавий предмет презентації)

3. Обгрунтування ( мета презентації)

4. Відповіді на запитання аудиторії

 

 

4. Що нового відкрило вам вивчення стародавніх міфів __________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Підбери до грецьких  назв богів відповідні риські:

Афродіта – Венера

Діоніс –

Гефест –

Зевс –

Артеміда –

Гермес –

Гера –

Афіна - 

 

6. Уяви, що ти запізнився на урок. Яке виправдання ти б використав, якби урок проводила…

Афродіта __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Афіна ____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Зевс ______________________________________________________________

__________________________________________________________________

Артеміда __________________________________________________________

__________________________________________________________________

Посейдон _________________________________________________________

__________________________________________________________________

Гермес ____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Наприклад:  Афродіті пояснити, що робила зачіску модну чи не могла залишити коханого.

7. Як давні греки пояснювали виникнення:

Молочного ( Чумацького) шляху та білих водяних лілій __________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Троянд та анемонів _________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Лаврового дерева ___________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Квітки нарциса ____________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Що таке пантеон? ________________________________________________

__________________________________________________________________

9. Наведіть приклади зі слов’янського  та грецького пантеонів _____________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                          ТВОРИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ЧИТАННЯ

Арський Ф. «В країні міфів»

Гловацька К. «Міфи Стародавньої Греції»

Кун М. «Легенди та міфи Стародавньої Греції»

Парандовський Я. «Міфологія»

 

                        ТЕМА: „БАЙКА У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ”

 

1. Байка як жанр літератури. Байки Езопа.

 

 

Картинка 4 из 1337

   

Картинка 2 из 6996    1. Теорія літератури

Байка ____________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Персоніфікація _____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Алегорія __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Езопова мова ______________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. З яких частин складається байка? ___________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Хто є героями байок? _____________________________________________

__________________________________________________________________

4. Що характерно для персонажів байок? _______________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Що або кого засуджує Езоп у байці «Вовк і Ягня»? ____________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинка 2 из 154

6. Що або кого засуджує Езоп у байці «Крук і лисиця»? _________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Чого навчає нас ця байка? _________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Картинка 5 из 20

8. Що або кого засуджує Езоп у байці «Мурашка і Цикада»? ______________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Чого нас навчає байка «Хліборобові діти»? ___________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Літературний диктант

1. Основоположником жанру байки вважають __________________________

2. Традиційно байка складається з двох частин __________________________

__________________________________________________________________

3. Мені відомі  такі байкарі __________________________________________

__________________________________________________________________

4. Саме  цього, на думку Лисиці з байки Езопа, бракувало Крукові, щоб стати царем_____________________________________________________________

5. Саме це зробив   із байки Езопа «Хліборобові діти» аби довести дітям необхідність жити в злагоді _____________________________________

6. Перелічіть людські риси, що їх символізує образ Вовка у байці Езопа «Вовк і Ягня» ______________________________________________________

__________________________________________________________________7. «Коли згода між людьми – їх важко перемогти, коли незгода – легко». Це мораль байки Езопа ________________________________________________

8. Це стало причиною того, що взимку Цикада з байки Езопа «Мурашка і Цикада» була голодною _____________________________________________

9. Перелічіть людські риси, що їх символізує образ Ягняти у байці Езопа «Вовк і Ягня» ______________________________________________________

__________________________________________________________________

10. Не зумівши дістати виноградні грона, Лисиця з байки Езопа сказала ____

__________________________________________________________________

11. Ця байка розповідає про те, як батько довів своїм дітям важливість злагоди між людьми ________________________________________________

__________________________________________________________________

12. Ця частина байки, як правило, подібна до прислів’я  __________________

__________________________________________________________________

13. Схарактеризувати образи Мурашки і Цикади з байки Езопа словами-антонімами

                       Мурашка

               Цикада

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14. Охарактеризуйте образи Вовка та Ягняти з байки Езопа словами-антонімами

                     Вовк

                      Ягня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Що спільного у байки та казки? ____________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

16. Що спільного у байки та прислів’я ? _______________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

      

2. Жан де Лафонтен «Зачумлені звірі»

 

  1. Як  ви вважаєте, хто зі звірів мав більше гріхів? Обгрунтуйте свої міркування __________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Якою є мораль байки? _____________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. У передмові до своєї збірки байок Жан де Лафонтен написав:

Оспівую в байках героїв я буденних,

Яких не знав Езоп в своїх краях священних, -

Дають уроки нам правдиві ці пісні

Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -

Стосуються й людей повчальні їх поради,-

У образах тварин людські видніші вади!

                Поясніть, як ви розумієте зміст цього уривка ___________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3. Басни И.А.Крылова

                                       Картинка 2 из 115475

1. Составьте таблицу «Общее и различия в баснях Эзопа и Крылова»

                    Эзоп

                Крылов

                                                           Общее

1.

2.

3.

4.

5.

                                                         Различия

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

 

 

2. Теория литературы

   Сатира  - ________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

                                             Картинка 5 из 220

3. Почему И.Крылов начал басню «Волк и Ягненок» с морали и чем его вывод отличается от вывода Эзопа? ___________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Какие эпитеты использует поэт, чтобы описать Волка и Ягненка?

 

            Волк                                                                      Ягненок

_________________________                       _____________________________

_________________________                       _____________________________

__________________________                    ______________________________

__________________________                    ______________________________

__________________________                    ______________________________

 

5. Какие черты характера воплощают в себе образы Волка и Ягненка?

 

            Волк                                                                      Ягненок

_________________________                       _____________________________

_________________________                       _____________________________

__________________________                    ______________________________

__________________________                    ______________________________

__________________________                    ______________________________

 

6. Язык персонажей басен И.Крылова  подводит к выводу об их характерах. Докажите эту мысль, ссылаясь на текст произведений____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Подберите пословицы и поговорки к  моралям басен И.Крылова_________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Напишите собственную ( прозаическую или стихотворную) басню  о дружбе и предательстве _____________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Заполните «паспорт» любимой басни

Название басни ____________________________________________________

Автор ____________________________________________________________

Страна ___________________________________________________________

Время создания ____________________________________________________

Герои _____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Тема _____________________________________________________________

Идея _____________________________________________________________

Мораль __________________________________________________________

_________________________________________________________________

10. «Болтают, что басня век свой отжила и время списывать ее в архив». Докажите или дайте опровержение данной мысли_______________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                

                          ТВОРИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ЧИТАННЯ

Купрін О. «Білий пудель»

Носов М. Вибрані оповідання

Паустовский К. «Теплий хліб»

Сенкевич Г.  «Янко-музикант»

Троєпольський Г. «Білий Бім Чорне Вухо»

 

 

 

 

ТЕМА: „ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ”

 

1. Антон Чехов

 

Картинка 5 из 141450 

 

1. Теория литературы

Художественная деталь____________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Ирония___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Рассказ ___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Что характерно для юмора, а что для сатиры? Соедините стрелками

 

Разновидность комического

 

 

           Юмор

         

        Сатира

Необидная насмешка

Добродушный смех

Острая критика негативных явлений

Изобличающий смех

Добродушное посмеивание

Использование элементов комического

 

 

 3. Какой эпизод является завязкой рассказа «Хамелеон»? ________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Выпишите из текста рассказа несколько фраз, которые являются ключевыми для понимания основной мысли произведения ________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                       Картинка 16 из 325

 

5.  Как характеризуют Очумелова его поступки?

Поступки

Характеристика героя по его поступкам

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

6. Определите особенности развития событий в рассказе «Хамелеон»

 

 

 

 

 

7. Приведите примеры противопоставления в рассказе и заполните схему.

 

 

 

8. Определите тему и идею рассказа «Хамелеон».

Тема _____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Идея _____________________________________________________________

__________________________________________________________________

9. Над чем смеется автор рассказа  «Хамелеон»? Над кем смеемся мы, читатели? _________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. А.Чехов считал, что «хорошему человеку бывает стыдно даже перед собакой». Как вы считаете, стыдно ли кому-нибудь перед щенком? Почему?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                          Картинка 10 из 2160

 

11. Восстановите правильную последовательность событий рассказа «Толстый и тонкий», пронумеровав

 

 

Рассказ тонкого о себе

 

 

Встреча на вокзале

 

 

Неожиданный ответ толстого

 

 

Воспоминания о детстве

 

 

прощание

 

 

 

12. Почему Чехов не называет фамилий толстого и тонкого? Подберите к этим персонажам фамилии, которые помогли бы раскрыть их характеры?

__________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

13. Выпишите из текста рассказа «Толстый и тонкий» несколько фраз ( слов), которые являются важными для понимания основной мысли произведения

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

14. Приведите примеры антитезы в рассказе «Толстый и тонкий» __________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

15.  Определите тему и идею рассказа «Хамелеон».

Тема _____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Идея _____________________________________________________________

__________________________________________________________________

16. Какие виды комического использует автор в рассказе «Толстый и тонкий»? _________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

17. Какие художественные детали помогают автору создать образ подхалима и чинопочитателя? __________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

18. Какие художественные детали помогают автору воссоздать особенности психологического состояния толстого? ________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

19. Что высмеивает Антон Чехов в своем рассказе «Толстый и тонкий»? Над кем смеемся мы, читатели? ___________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

20. Литературный диктант

1. Где происходят события рассказа «Хамелеон»? _______________________

2. Назовите фамилию городового из рассказа Чехова _____________________

3. Где взял крыжовник городовой из рассказа  А.Чехова «Хамелеон»? ______

__________________________________________________________________

4. Толстого из рассказа Чехова звали __________________________________

5. Кто в рассказе Чехова делает попытку разобраться в событиях на базарной площади? _________________________________________________________

__________________________________________________________________

6. Где происходит действие рассказа «Толстый и тонкий»? _______________

__________________________________________________________________

7. Кем были толстый и тонкий? _______________________________________

8. За что в детстве тонокого дразнили Эфиальтом?_______________________

__________________________________________________________________

9. Как повели себя в рассказе «Толстый и тонкий» в первые минуты встречи бывшие друзья? ____________________________________________________

__________________________________________________________________

 

20. Закончите мысль:

Толстый и тонкий встретились – это хорошо, потому что _________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Толстый и тонкий встретились – это плохо, потому что _________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

21. Закончите мысль:

Рассказы А.Чехова смешные, потому что ______________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Рассказы А.Чехова грустные, потому что ______________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

22. Опишите в «письме» к Чехову свои впечатления от одного из прочитанных рассказов _____________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 2. Чарльз Діккенс.

 

 

 

1. Теорія літератури

Гуманізм__________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Підкресліть риси, які були притаманні Скруджеві до зустрічі з Духами Різдва.

       Доброта, байдужість, скупість, спритність, милосердя, шляхетність, заздрість, жорстокість, гуманність.

3. Підкресліть, яким став Скрудж після Різдвяної подорожі.

       Милосердний, злий, щедрий, веселий, байдужий, щирий, потайний, щасливий, гуманний.

4. Схарактеризуйте Скруджа до подорожі в майбутнє за тими складовими, що визначені на схемі. Який він, Скрудж?

Друг ______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Керівник __________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Родинні стосунки __________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Звичайна людина ( ставлення до себе, власного побуту) __________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Деградація – поступова втрата позитивних якостей, занепад, виродження.

           Поясніть причини деградації особистості Скруджа_________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Що символізує ланцюг привида Марлі? Які інші символічні деталі в повісті? ___________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Покажіть особливості розвитку подій у повісті «Різдвяна пісня у прозі». Заповніть схему.

 

 

8. У повісті поєднано фантастичнее й реальне. Які епізоди повісті є реалістичними, а які – фантастичними?

        Реалістичні події

     Фантастичні події

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Що зрозумів Скрудж під час казкових подорожей? ____________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Що означає прізвище Скрудж? ____________________________________

11. Охарактеризуйте Скруджа, заповнюючи таблицю

 

                         Скрудж

Портрет

 

Ставлення до людей

 

Ставлення людей до нього

 

Риси характеру

 

 

12. Які вчинки переконують читача у переродженні героя?

 

 

13. Літературний диктант

1. Ким був Марлі для Скруджа? __________________________

2. Ким був для Скруджа Боб Кретчіт? __________________________

__________________________________________________________________

3. З якою метою у конторі Скруджа з’явились два добродії з благодійного товариства?  ______________________________________________________

__________________________________________________________________

4. Кому    належать слова: «Милосердя, співчуття, щедрість – ось на що повинен був спрямувати я свою діяльність»?____________________________

5. Як після Різдва Скрудж змінює своє ставлення до клерка Боба Кретчіта?

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

6. З чого складається повість «Різдвяна пісня у прозі» ___________________

__________________________________________________________________

7. Яким було для Скруджа слово «щедрість»? ___________________________

8. Що наказав купити Скрудж Бобу на Різдво? __________________________

__________________________________________________________________

9. Про кого ці слова: « Його багатство не йде йому в пожиток»? ___________

__________________________________________________________________

10. Як називалася торгова спілка, власником якої був Скрудж? ____________

__________________________________________________________________

11. Як звали бідного хлопчика-каліку з родини Кретчітів? ________________

12. Які книги читав у дитинстві Скрудж? _______________________________

__________________________________________________________________

14. До чого закликає автор повісті «Різдвяна пісня у прозі»? Що, на його думку, є найважливішим у світі? _____________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                                 

 

                      ТВОРИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ЧИТАННЯ

Буссенар Л.А. «Викрадачі діамантів»

Верн Ж. «Таємничий острів»

 

 

               ТЕМА: „ЛЮДИНА У ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

 

1. Д.Дефо „Робінзон Крузо”

                        Картинка 13 из 21332

 

 

1. Напишіть сенкан до особистості Д.Дефо_____________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Літературний диктант „Доповни речення”

 

     Робінзон Крузо – герой роману ………………………….., який був опублікований у …. ……році. Перший роман «Життя та надзвичайні пригоди  Робінзона Крузо» написаний як вигадана …………………………… Робінзона Крузо, моряка з ………..., який провів …………………... на безлюдному острові після крушіння ………………. . Можливо, роман написаний під впливом реальної історії, яка сталася з …………………………………………. .

 

3. Теорія літератури

     Роман ____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

     Пригодницька література_________________________________________ _________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Визначте тему та ідею роману Д.Дефо „Робінзон Крузо”

     Тема  __________________________________________________________

__________________________________________________________________

     Ідея  ___________________________________________________________

__________________________________________________________________

5. Окресліть коло проблем, що їх намагається розв’язати автор роману „Робінзон Крузо”    1._________________________________________________________________

__________________________________________________________________

    2.___________________________________________________________________________________________________________________________________

    3.___________________________________________________________________________________________________________________________________

    4.___________________________________________________________________________________________________________________________________

    5.___________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Які риси характеру допомогли Робінзону вижити на острові і залишитися доброю й гуманною людиною. Складіть цитатний план характеристики образу Робінзона

 

    Риса характеру

                    Цитата

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

7. З’єднайте морський термін з його значенням

 

 Гавань                                                         англійська міра довжини     

Боцман                                                         внутрішня частина порту,                         

                                                                       призначена для стоянки суден

Ярд                                                      

Пірога                                                          невелике портове судно

Баркас                                                          міра об’єму рідин, приблизно 4 літри

Галон                                                           вузький і довгий човен індіанців-

                                                                     карибів

                                                                     старшина на судні 

 

8. Встановіть послідовність подій у житті Робінзона

 

Мрія про море

 

Життя у батьківському домі

 

Знайомство з П’ятницею

 

Перша морська подорож

 

Робінзон – плантатор у  Бразилії

 

Втеча з полону

 

Життя на безлюдному острові

 

Повернення на батьківщину

 

            

9. Встановіть правильну послідовність дій Робінзона Крузо. Допишіть те, чого не названо

 

Посіяв зерно

 

Почав полювати

 

Приручив тварин

 

Виготовив посуд

 

Перевіз речі з корабля

 

Збудував перше житло

 

Навчився шити одяг

 

 

 

 

 

  

10. Охарактеризуйте образ П’ятниці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

11. Напишіть сенкан до одного з героїв – Робінзона або П’ятниці

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

12. Визначте складові сюжету роману Д.Дефо „Робінзон Крузо”

 

Зачин  ___________________________________________________________

Основна частина __________________________________________________

_________________________________________________________________

Випробування героїв ______________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Кульмінація  _____________________________________________________

_________________________________________________________________

Розв’язка  ________________________________________________________

_________________________________________________________________

 

13. Створіть власний опис інтер’єру  житла чи пейзажу на острові Робінзона, зберігаючи стиль письменника _________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

14. Заповніть анкету Робінзона Крузо

      Ім’я  ___________________________________________________________

      Вік  ___________________________________________________________

      Зовнішність  ____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________

      Сімейне становище  _____________________________________________

__________________________________________________________________

      Місце проживання  ______________________________________________

      Основні риси характеру  __________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

      Які пригоди довелося пережити  ___________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

      Як ставитеся до оточуючих  _______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

       В чому вбачаєте сенс життя  ______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

15. Літературний диктант

          І варіант

    1. В якому місті народився  Робінзон Крузо?  _________________________

    2. Як Крузо назвав свій острів?  _____________________________________

    3. Яких тварин на острові Робінзон приручив?  ________________________

__________________________________________________________________

    4. Скільки часу провів Крузо на безлюдному острові?  _________________

    5. Що робив герой, аби не втратити відчуття часу, перебуваючи на острові?  ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    6. Чому Робінзон перестав робити записи у своєму щоденникові?  _______

__________________________________________________________________

      7. Якими ремеслами оволодів Робінзон Крузо?  ______________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

     8. Які два слова написав Робінзон, поділивши сторінку в щоденнику навпіл?  ___________________________________________________________

     9. Якими були перші слова, що їх навчився вимовляти П’ятниця?  _______

__________________________________________________________________

    10. Символом чого став для Робінзона корабель, що одного разу розбився біля його володінь?  ________________________________________________

    11. Яку знахідку із затонулого корабля Робінзон вважав найдорожчою?  __________________________________________________________________

    12. Як Робінзон урізноманітнив своє меню?  __________________________

__________________________________________________________________

 

          ІІ варіант

     1. Чим займався Робінзон Крузо у Бразилії впродовж чотирьох років?  ____________________________________________________________________________________________________________________________________

     2. Які речі мав герой, коли потрапив на острів?  ______________________

__________________________________________________________________

     3. Яких необхідних речей Робінзонові не вистачало на острові?  ________

__________________________________________________________________

     4. На чому Робінзон Крузо перевозив речі з корабля?  _________________

     5. Що він назвав „непотрібним мотлохом”?  __________________________

     6. Яка книга допомогла Робінзонові не впасти у відчай?  _______________

     7. Із зерен якої рослини Робінзон Крузо випікав коржі?  ________________

__________________________________________________________________

     8. Яка думка найбільше засмучувала героя в перший день перебування на острові? ___________________________________________________________

 

  9.Що із запасів Робінзон поділив на сто частин і заховав у розколинах гори?  ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    10. Що на п’ятнадцятому році  життя на острові неабияк налякало героя?  _

__________________________________________________________________

     11. Чому врятованого дикуна Робінзон назвав П’ятницею?  _____________

__________________________________________________________________

     12. Хто став Прототипом Робінзона Крузо?  __________________________

16. Напишіть „спогад” від імені П’ятниці  про першу зустріч із Робінзоном  ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

17. Напишіть невеличкий репортаж з острова Робінзона, розпочавши його словами „Ми перебуваємо на острові Робінзона Крузо...”

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

18. Продовжте думку

      Робінзон відрізняється від первісної людини тим, що __________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

19. Продовжте думку

      Історія життя Робінзона Крузо на безлюдному острові навчає читачів _________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

20. Напишіть невеличку довідку про Робінзона для енциклопедії літературних героїв ________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

21. Напишіть твір-мініатюру на тему „Один день із життя Робінзона Крузо”

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ЛІТЕРАТУРА

 

1. Кузьменко В.І. Словник літературознавчих термінів: Навч.посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, профучилищ, ліцеїв, гімназій.-К.:Укр.письменник,1997.

2. Логінов  А.Ю. Технології розвитку літературно-творчих здібностей дітей на уроках зарубіжної літератури. – Черкаси: МП «Марія», 2001.- 40 с.

3. Маранцман В.Г. Художественная литература: Книга для учащихся. – М.: Просвещение, 1994

4.Челишева І.Л. Інноваційні технології на уроках російської мови і літератури. 5-11 класи.- Х.: Вид.група «Основа», 2011.- 287 с.

5. Шалагинова А.И., Шалагинов Б.Б. История древнего мира: Учебник для 6 класса общеобразоватюучеб.завед.- К.: Пед.пресса, 2006.