І.А.Крилов - видатний поет - байкар. Байка "Квартет"

 Урок № 12

 

Тема:  І.А.Крилов – видатний  поет – байкар.

Байка «Квартет ».

Мета: презентувати учням відомості про життя і творчість Крилова; показати особливості побудови та образної системи його творів; розвивати навички дослідницької роботи; розкрити зміст та художні особливості байки « Квартет», роль сатири у засудженні людських вад.

Обладнання: портрет І.А.Крилова, виставка творів І. Крилова, фотографія пам’ятника Крилову в Петербурзі, таблиця.

Тип уроку: комбінований, з елементами рольової гри.

                                                                                                                  Дідусь Крилов і досі цілковито

панує над світом байок

І. Ільїнський                                                                                          

ХІД УРОКУ

 

1.    РОЗМИНКА

Слово вчителя

Кожен учень в клас прийшов

І приніс сюди веселість і бадьорість.

    За знаннями радісно зайшов,

    Щезли втома, лінь, розмови і суворість.

    Друзі, посміхнемося разом,

    Навкруги все стане лагідним, приємним.

    Дружно до роботи візьмемось –

    І урок наш буде милим, теплим.

Бажаю вам приємної роботи на уроці.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра-перевірка домашнього завдання.

Кожен учень отримує картку з завданнями. Виграє той, хто першим впорається з нею.

2. Логічний диктант

- Фригійський раб  …  став основоположником жанру байки. ( Езоп )

- …  називається повчальною частиною байки. ( Мораль)

- Цикада попросила у Мурашки  … . (харчів)

ІІІ. ОБҐРУНТУВАННЯ НАВЧАННЯ

Слово вчителя

Великим прихильником і популяризатором  байок був видатний російський байкар І.А.Крилов. Зверніть свою увагу на портрет байкаря. У своєму просторому халаті , а можливо, дивакуватій мантії , в товаристві своїх дивних героїв Крилов мимоволі єднається з чарівним світом народної казки.

Чого очікуєте від цього уроку?  ( Метод «Очікування»)

ІV. ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сьогодні ми ознайомимось з творчістю І.А.Крилова. Образ дідуся Крилова виникає уже в дитячій уяві, ще не досить усвідомлений, але такий близький і рідний, чимось схожий на різдвяного Діда Мороза. Він несподівано з’являється десь поруч  з чудовими казками і першими художніми враженнями дитинства. Самі по собі ввійшли в наше життя криловські розумні звірі з їх цілком людськими думками, вчинками, міркуваннями. У своєму просторому халаті, а можливо, дивакуватій мантії, в товаристві своїх дивних героїв Крилов мимоволі єднається з чарівним світом  народної казки    

Надаємо слово біографам.

1. Робота « довідкового бюро »

1 біограф. Народився І.А.Крилов у Москві, в сім’ї бідного дворянина. Після смерті батька, який залишив йому у спадок солдатський сундучок з книгами, жив із матір’ю  в глибоких нестатках.

Бідність змушує юного Крилова піти на службу. Йому в ранньому  віці довелося познайомитися з хабарництвом, наклепництвом, і все це , безумовно, справило на  хлопчика  величезне враження, яке в подальшому стало основою для всієї його сатиричної творчості.

2 біограф.  Життя Крилова в дитячі роки склалося так, що йому не довелося навіть навчатися в школі, але  потяг до навчання був у нього настільки сильний, що він сам вивчив мови, математику, став високоосвіченою для свого часу людиною.

Найбільше ж юного Крилова цікавить і приваблює література. Він пробує себе на ниві створення драматичних творів, працює в журналах, а починаючи з 1805 року. Входить до літератури як творець російської байки.

2. Зв'язок Крилова з Україною.

   У 1797 – 1801 роках І. Крилов відвідав Україну. Перебування байкаря в нашій країні – дуже важливий етап у його біографії. Івану Андрійовичу дуже сподобалося, за його словами «чарівне Козацьке», він захоплювався українською природою, дивовижними мелодіями народних пісень. Водночас поет мав можливість спостерігати, в яких нестатках жила величезна князівська двірня, а також селяни із сусідніх поміщицьких маєтків. Іноді їздив він до міст – Києва, Чигирина, звідки привозив куплені у крамницях книжки, приладдя для малювання тощо. Глибоко народні традиції Крилова позитивно позначилися на творчості багатьох українських письменників ХІХ ст.

3. Інсценування історій із життя байкаря.

Книжки – друзі

У російському відділі імператорської бібліотеки Іван Крилов тривалий час працював сам. Згодом йому допомагав писар Іван Бистров. Новий помічник побоювався: чи впорається?

- Книжки не вовки, не загризуть, а… цілком проковтнуть! – усміхнувся байкар.

Довжелезна стерлядь

   Одного разу Крилова запросили  в гості. Серед запрошених був дуже балакучий і брехливий поміщик.

- Якось, - розходився той, - мої люди витягли з Волги стерлядь, ви не повірите, але, запевняю вас, завдовжки звідси… до… -  поміщик не закінчив фразу і простягнув руку з одного кінця довгого столу до іншого, де сидів байкар.

    Іван Андрійович відставив трохи стільця й мовив:

- Дозвольте, я відсунусь, щоб пропустити вашу стерлядь.

 -  Як ці історії характеризують російського байкаря?

4. Виразне читання байки «Квартет» українською мовою.

5. Прослуховування  фонозапису байки мовою оригіналу.

6. Словникова робота з текстом байки.

7. Бесіда за текстом байки.

- Чому байка називається «Квартет»?

- Чи можна назву пов’язати з провідною думкою твору?

- Якби диригентом цього квартету був Соловей, навчились би «музики» грати?

- У чому мораль байки?

V. Підбиття підсумків уроку.

- Чи здійснилися ваші очікування від уроку ?

- Як ви розумієте епіграф до уроку?

1. Слово вчителя

Іван Андрійович Крилов залишив свій слід у російській літературі кінця ХУІІІ століття. Байкар виступав мудрим вчителем , намагаючись просвітити людей. Тож дякуємо дідусю Крилову за його чудові твори.

Метод « Рюкзак »  У рюкзаку містяться різнокольорові смужки паперу з написаними на них незакінченими реченнями . Учні виймають смужку і закінчують речення:

- Мені сподобалось на уроці… .

- Мій настрій … .

- Я досяг успіху, тому що … .

- Я знаю … .

- Я вмію … .

 - Не сподобалось на уроці  … .

- Заважало … .

2. Оголошення  та мотивація оцінок

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Вивчити байку Крилова «Квартет »;

            2. Скласти кросворд за вивченими байками ;

            3. Опрацювати підручник.