Байка. Езоп - основоположник жанру байки.

Урок №  11

Тема. Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – основоположник  жанру     байки. Байка « Вовк і Ягня ».

Мета: дати поняття про байку як літературний жанр; сприяти опануванню ними літературознавчих понять(байка, алегорія,  мораль, езопова мова);ознайомити з історією виникнення байки; звернути увагу  на особливості виразного читання байки; виховувати позитивні риси характеру учнів, розвивати творчу уяву учнів,  прищеплювати інтерес до байки.

Обладнання: портрети байкарів Езопа, Федра, Бабрія, Жана де Лафонтена,  І.А.Крилова, Г. Сковороди, Л.Глібова, виставка книг відомих байкарів, ілюстрації до байок.

Тип уроку:урок-подорож.

                                                              Він раб, але мудріший за вільних,

                                                                      Він некрасивий, але вищий за красенів.

Бабрій

.                                                                                                   Здається, байка простобреше

А справді – мудру правду чеше…

Л.Глібов

ХІД УРОКУ

І. РОЗМИНКА

- Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Діти просто молодці!

ІІ. Вступне слово вчителя

Діти, ви любите подорожувати?  Сьогодні  я пропоную вам заочну екскурсію у невідому країну Байкарію, де ви познайомитесь із байкою.

 Ви вже знаєте, що цей вид словесного мистецтва виник дуже давно. Люди спостерігали за поведінкою один одного, прагнули осмислити її, зробити висновки. Вони розмірковували над тим, що шлях до прекрасних людських стосунків пролягає крізь очищення від лінощів, обману, заздрощів. Тож запрошую вас у світ творчості, художнього слова і краси.

(На дошці записано запитання, на які учні мають знайти відповіді під час уявної подорожі.)

1.        Що таке байка?

2.        Де,  коли і чому вона виникла?

3.        Хто був першим байкарем?

4.        Складові частини байки.

5.        Чому байкарі широко використовують алегорію?

Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:

 У – усміхненими;

С – сміливими;

П – прогресивними;

 І – ініціативними;

 Х – хоробрими.

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ!

Які ж складові успіху ?( Діти висувають пропозиції: « співпраця », « увага »,  « самоконтроль ».

Вчитель підводить учнів до розуміння того, що ці рецепти можна використати на уроці для досягнення успіху.)

ІІІ.Сприйняття навчального матеріалу.

1. Заохочення до пошуково-дослідницької роботи за книгою.

- Уявіть себе в ролі науковця-дослідника, якому необхідно з’ясувати: де відмінність байки від інших видів поезії. Що в байці є таке, чого ви не зустрінете в інших поетичних творах? Для правильної відповіді можете прочитати будь-яку байку у підручнику.

(Діти виявляють, що байка має повчальний висновок, який може знаходитися на початку або в кінці байки, - це мораль. Для завершення цієї частини роботи учень читає інформацію з літературної енциклопедії про байку.)

2.      Подорож до Стародавньої Греції.

-  А зараз, діти, пропоную вам на крилах часу перенестися у країну Байкарію. Тут кожен камінь може розповісти таємничу історію, давню легенду. Тут народилася перша байка.

Учень екскурсовод. Дорогі друзі! Це – острів Самос (показує на карті).  На цьому острові солоний подих Егейського моря змішується з пахощами сосен і ялин. На схилах гір ростуть каштанові, оливкові, помаранчеві гаї та виноградники. Тут жили математик Піфагор, поет Анакреонт. Подарував цей острів людству і байкаря Езопа.

1.      Вивчення біографії Езопа.

За переказами. Езоп (або Айсопос, як називали його давні греки) жив у давній Греції 2,5 тисячі років тому, у Y ст. до н.е. Біографія Езопа носить легендарний характер. Видатний байкар, засновник жанру байки, він нібито був рабом із Фрігії (Мала Азія), невеликим на зріст, некрасивим та ще й горбатим.

Подивіться уважно на цей портрет і прочитайте вислів Гомера:

Раб неслухняний, якщо

не примусить його повелінням

суворим господар, -                                      

Сам він до праці ніколи

                 сумлінно не стане.

Долю скорботного рабства

                 людині нарікши,

Доблесті більше в ній нищить

               Зевс-громовержець.

Боги щедро нагородили його даром слова, гострим розумом і мистецтвом створювати байки. Його перший господар вирішив продати ні на що не придатного балакучого раба, якого купив простуватий філософ Ксанф з Самосу.

Жодного разу Ксанф не пожалкував, що купив Езопа. Завдяки дотепному й винахідливому рабу Ксанф залишився в пам'яті поколінь, бо саме з ним легенда пов'язує багато езопових жартів і мудрих рішень.

Уславився ж Езоп в першу чергу як умілий байкар. Байка як жанр народної творчості виникла ще у догомерівську епоху. Вона являє собою коротке алегоричне оповідання, переважно віршоване, в якому завжди присутній дидактичний (повчальний) зміст. Складається з оповідної частини та обов'язкового висновку — повчання. Персонажами байок виступають різні звірі, птахи, рослини, у вчинках яких вбачаються і висміюються людські вади.

ІY. Усвідомлення змісту.

 « Мозковий штурм »

А як на вашу думку, що таке байка?( Учні висловлюють свої думки )

Отже, ми прийшли до такої думки, що байка – це невеличкий повчальний твір. А тепер зіставимо наше визначення з визначенням байки у літературознавчому

словничку.

1. Знайомство з літературознавчими термінами

Записи в зошити. Словникова робота

Байка – невеличкий, часто віршований літературний твір повчального характеру, в якому вобразах тварин, предметів, явищ відображаються людські стосунки,характери.

Байка = коротка оповідь + мораль.

Алегорія – порівняння певного явища з іншим, за якого конкретний образ є формою розкриття якогось уявлення, судження чи поняття.

«Езопова мова» - алегорична мова.

Таким чином, користуючись «езоповою мовою», можна  в усі часи висміювати й викривати людські недоліки, вади, суспільні негаразди…

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Робота з епіграфами. Метод « Мікрофон »

 - Як ви розумієте зміст висловів Бабрія та Глібова, які є епіграфами уроку?

2.Метод « Сюрприз »

 В яскраву « чарівну скриньку » поміщають картки із завданнями, які в стислій формі ілюструють матеріал уроку. Учень витягує картку і наводить потрібний коментар.

Сократ і Бабрій,  Федр

                           і Лафонтен

Сковорода, Крилов – всім

                          вистачило тем.

Всім шлях премудрий

                         розвивався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Що байкою збагачує людей.

Микита Годованець

YІІ. Оцінювання роботи класу

Наш урок наближається до кінця, а життя триває. Мені б хотілося , щоб на вашому життєвому шляху якомога рідше зустрічалися жорстокі люди, а більше зустрічалося добрих, порядних та чесних людей.

Оголошення та мотивація оцінок.

YІІІ. Домашнє завдання:

1. Прочитати статтю підручника.

2. Виразно прочитати байку «Вовк і ягня».

3. Творчий групі підготувати легенди про Езопа.